A munkamániához vezető út – problémás életterületek

Bizonyos esetekben akkor tudjuk igazán megérteni a munkamánia kialakulását, ha kicsit eltávolodunk magától a problémától, és az életünk egyéb területeit is vizsgálni kezdjük. A felismerésinket segítheti, ha ránézünk arra, mennyire érezzük jól magunkat a munkánkon kívül.

Kézzelfogható eredményeket hoz Anthony Robbins módszere, aki remek szakemberként az alapvető emberi szükségletek mentén vizsgálja a hozzá fordulók problémáinak kialakulását.

Az egyik alapszükséglet a biztonságra való törekvésünk. Amíg nem érezzük magunkat biztonságban egy bizonyos helyzetben – például egy fontos munkát meg kéne csinálnunk, vagy orvoshoz mennünk -, addig rendkívül nehezen vesszük rá magunkat a feladatunk elvégzésére. Teljesen természetes módon keressük a lehetőségét annak, hogy a biztonságunk megmaradjon, ezért olyan dolgok után futunk, amik ezt az érzetet megadják nekünk. Lehet, hogy nagyon fontos az említett munka elvégzése, vagy már jelentősen leromlott az egészségi állapotunk, viszont az ezekkel való foglalkozás a gondolata is megrémiszt bennünket. Helyettük olyan feladatokat keresünk, amikkel biztosíthatjuk magunknak a kontroll érzését.

Rendet rakunk az asztalunkon, kitakarítjuk a házat, túl sokat eszünk, hogy ezzel leszedáljuk magunkat, vagy inkább lefekszünk aludni, hogy így tereljük el a figyelmünket a nehézségekről. A probléma az, hogy az elvégzendő feladataink ettől nem fogynak, sőt még inkább nyomasztóvá válnak. Egyre távolabb kerülünk ezáltal a megoldástól.

Na de mi a helyzet akkor, ha mi inkább a munkát választjuk, és a többi életterületünket hanyagoljuk el? A lényeg itt is ugyanaz. Az életünkben vannak olyan dolgok, melyeket úgy érzünk, képtelenek vagyunk megoldani vagy kontrollálni, azt tapasztalajuk, hogy nem vagyunk biztonságban. Ide tartozhat az, ha boldogtalan párkapcsolatban élünk, amin úgy érezzük, képtelenek vagyunk változtatni. Ha az otthoni légkör kellemetlenségeket rejt, nem csoda, hogy inkább a munkával foglaljuk el magunkat. Azt ismerjük, kézben tartjuk, abban kiteljesedhetünk.

Az egészségünkkel kapcsolatos kihívások túlzó nyomása is vezethet oda, hogy a munkába temetkezünk. Munkavégzés közben megtarthatjuk a kontrollt akkor is, amikor az egészségügyi kihívásaink látszólag túlnőttek rajtunk. Egyébként is, ki tudja, hogy mit csinálna velünk az orvos, ha megmutatnánk neki a nyavalyánkat.

A munkába kergethet minket a magány érzése is. Az, ha egyedül élünk, vagy a társas magányban tengődünk – amit akkor tapasztalunk, ha kapcsolatban vagyunk ugyan, de úgy érezzük, eltávolodtunk egymástól a párunkkal, már nem is vagyunk fontosak egymás számára.

Honnan tudhatod, hogy az érzelmi biztonságod megtartása érdekében temetkezel a munkába? Nézd meg, mennyire erősen érzed azt, hogy az egyéb életterületeiden az lesz, amit te szeretnél! Egy remekül működő módszer ennek a kézzelfoghatóvá tételéhez a következő gyakorlat. Vizsgáld meg azt, hogy a következő területeken mennyire érzed azt, hogy te irányítasz:

  • •  Kapcsolatok
  • •  Egészség
  • •  Munka
  • •  Pénzügyek
  • •  Szórakozás, kikapcsolódás

0-tól 10-ig pontozd mind az öt területetet. A 0 azt jelenti, hogy úgy tűnik, teljesen kívül esik rajtad az, hogy mennyire vagy jól és biztonságban az adott területen, a 10 pedig a maximális kontroll érzését mutatja. Aki túl sokat dolgozik, az jó eséllyel magasabb számokat ad magának a munkára, mint más területekre. Aki inkább halogató típus, az a munkával kapcsolatban jellemzően kevesebb pontot könyvelhet el. Ha kiugróan magas értéket kaptál a munka területén a többihez képest, maradj lelkes, mert felfedeztél egy nagyon fontos dolgot! Azért választod a munkát, mert itt megvan számodra a kontroll érzése. Nincs más feladatod tehát, mint hogy megfejtsd, hogyan szerezhetnéd meg ugyanezt az érzést azokon a területeken is, amiken jelenleg ez hiányzik.

Fontos, hogy felismerd, ha az életed kibillent az egyensúlyából, és a munka az egyetlen dolog, amitől jól érzed magad.

Nézd át újra az öt területet, és válaszold meg azt a kérdést, hogy mit tehetnél annak érdekében, hogy visszaszerezd a kontrollt. Lehet, hogy érdemes lenne leülnöd, és készíteni egy listát arról, mik azok az apró lépések, amiket már ma megtehetnél annak érdekében, hogy több biztonságérzetet találj az eddig veszélyesnek tűnő és nehezen kontrollálható tevékenységeidben. Esetleg utána olvashatnál, mi hozhatna könnyebbséget a kapcsolataidban, vagy milyen lehetőségek léteznek az egészségügyi gondjaid megoldására. Kereshetnél egy közösséget vagy programot, ahol számodra szimpatikus emberekkel ismerkedhetsz meg. Azt fogod tapasztalni, hogy a legapróbb lépés is, amit megteszel egy eddig veszélyesnek és kiszámíthatatlannak tűnő életterületed rendbe tétele érdekében, azonnal jó érzéssel tölt el. Úgy látod majd, hogy nyeregben vagy, és igenis hatással lehetsz arra, ami történni fog.

Emlékezz erre a gondolatra: a biztonságérzet nem egyenlő a valódi biztonsággal. A biztonságérzet az abba vetett hitünk, hogy minden rendben lesz. Ha ezt el tudjuk hinni, akkor képesek leszünk normalizálni az életünket, és a munkára való beszűkülés helyett megtenni mindazt, amire igazán vágyunk.

Szívesen olvasnál még a témában? Kattints a linkekre további bejegyzésekért a témában.

A munkamániához vezető út – elvesztett biztonságérzet

A munkamániához vezető út – gyermekkori mintáink

Keress bizalommal!

Túlságosan nehéz feladatnak tűnik a munkán kívüli életterületeid irányítása? Keress bátran, hogy visszaszerezhessük a kontrollt az mindennapjaid felett!