Engedd magad lazítani!

Jellemzően felnőttekkel dolgozom együtt, és bár sokan azt feltételeznék róluk, hogy ők már biztosan teljesen kifejlett személyiséggel rendelkeznek, ez sokszor nincs így. Nagyon oda szoktam figyelni az „energiákra”, amiket egyes emberek sugároznak magukból. Ne gondolj itt semmi természetfelettire, ez leginkább csak az az érzés, amit a másik ember áraszt magából.

Ahogy az NLP-s tanulmányaimból már jól elsajátítottam – sőt mindannyian meg is tapasztaljuk a mindennapokban – az, hogy valaki hogyan gondolkodik magáról és a világról, az az érzelmi állapotában is meg fog jelenni. Az érzelmi állapota pedig hatással van a gesztusaira, mozgására, beszédére, szóhasználatára, arra, mire figyel oda – ide tartozik az, hogy a veszélyeket, vagy épp a lehetőségeket keresi inkább. Ha kellő jártasságot szerzünk az emberekkel való munkában, akkor megérezzük azt, hogy van a másik, és rengeteg következtetést le tudunk vonni a beállítottságáról.

Visszatérve a felnőttekre: nem egy ügyfelem volt, akik már ötven, akár hatvan év felettiek is, ám mégis meghatározó része az életüknek a szorongás. Ezt nem is biztos, hogy meg tudják fogalmazni önmagukról. Leginkább a következőket szokták mondani:

  • •  szigorú vagyok magammal és másokkal
  • •  elvárásokat támasztok, amiknek meg kell felelnem nekem, és gyakran másoknak is
  • •  nehezen lazítok
  • •  ha van egy kis időm pihenni, bűntudatom támad, és azonnal valamilyen feladatot keresek magamnak
  • •  ha dolog van, akkor azt el kell végezni
  • •  nem tudok kikapcsolódni, amíg be nem fejeztem minden teendőmet

Érdemes elgondolkodni azon, hogy a fentebb felsorolt pontok mennyi örömöt és boldogságot rejtenek magukban? Én azt látom, hogy nem túl felszabadítóak. Akkor miért élik le ebben a beállítottságban emberek akár az egész életüket?
A válasz sokszor nagyon egyszerű: valami történt velük, aminek hatására azt érzik: a lehetséges veszélyforrások feltárása sokkal fontosabb annál, mint hogy jól érezzem magam.

Almási Kitti a Bátran élni c. könyvében egy nagyon érzékletes példát hoz erre a beállítódásra. Kitti nehéz helyzetbe került egyetemista korában, és újfajta kihívások állták útját. Volt egy kedves ismerőse, akiben jó szándék munkált, és úgy próbált a szerzőn segíteni, hogy minden veszélyforrásra felhívta a figyelmét. Kittinek ez nem volt segítség, úgy érezte, inkább gyengíti, ha ezt kell hallgatnia, ezért igyekezett az ismerős társaságát kerülni.

 

Később kiderült számára, hogy mi volt az oka annak, hogy ez az ember így próbált segíteni neki. Mikor még az említett barát fiatal volt, kiközösítésben, megaláztatásban volt része és bántalmazó kapcsolatban élt hosszú ideig. Ezek a traumák – annak ellenére, hogy már felnőtt – beállították a figyelmét egy dologra: minden pillanatban ott leselkedik a veszély körülöttünk, és erre fel kell, hogy készüljünk.

 

Nem vitatom azt, hogy történhetnek dolgok, amik rossz hatással lehetnek ránk, az viszont, ha folyamatosan csak ezeket kutatjuk, nyomasztani fog bennünket. Annak, hogy állandóan üss vagy fuss állapotban vagyunk az az oka, hogy nem csinálunk mást, mint rendszeresen és élénken azon merengünk, mi az, ami tönkre mehet, és minket is tönkre tehet.

 

Ez a fajta gondolkodásmód rendkívül megterhelő és fárasztó. Nem adunk ilyenkor teret magunknak arra, hogy észrevegyük a jelenben már meglévő jó dolgokat, és hogy értékeljük ezeket. Lehetséges, és érdemes ilyenkor változtatni a gondolkodásmódunkon.

Ha felismered magadon, hogy rendszeresen, akár öntudatlanul is a veszélyforrások felé terelődik a figyelmed, állj meg egy pillanatra, és merengj el azon, hogy mik azok a jó dolgok, amikkel már most is rendelkezel. Biztosan van egy csomó készséged, amit az idők folyamán magadra szedtél. Lehet, hogy rendelkezel mély emberi kapcsolatokkal, amikben örömet lelhetsz, vagy van valamilyen kedvelt hobbid, ami kikapcsol. Ahogy a mindfullness képviselői mondanák: légy a jelenben, légy tudatos arra, hogy most mi van, ahelyett, hogy a jövő veszélyeitől rettegsz.

 

Tedd meg magadnak azt a szívességet, hogy alkalmanként elgondolkodsz azon, mi az, amid már most megvan, aminek örülhetsz, és élvezd ennek a jótékony hatásait.

Keress bizalommal!

Gyakran a problémákra és veszélyekre terelődik a figyelmed? Keress bátran, és állítsuk be a fókuszodat olyan irányba, ami segít neked az ellazultság rendszeres megtapasztalásában!