Hogyan tűzz ki célokat?

A célok kitűzése az első lépése annak, hogy olyan minőségű életet élj, amire valóban vágysz. Ez azt jelenti vajon, hogy célok nélkül nincs élet? Természetesen van, de ha nem tűzünk ki célokat, akkor az utunk arra vezet, amerre a körülményeink és életeseményeink terelnek bennünket. Vagy tetszeni fog nekünk a végeredmény, vagy nem. Azzal, hogy célokat tűzöl ki, sokszorosára növeled annak az esélyét, hogy megvalósuljon, amit szeretnél.

Hogyan érdemes célokat kitűzni?

A jól formált célok kiváló eredményekhez vezetnek. A segítségükkel pontosan belövöd azt az irányt, amerre haladni szeretnél. Van azonban pár fontos ismérv, amit érdemes figyelembe venned ahhoz, hogy tényleg oda érkezz meg, ahova menni szeretnél.

Amit fontos észben tartanod: nem mindegy, hogy valamitől menekülsz, távolodsz, vagy valami felé haladsz. Tudunk távolodni a szorongástól, nem akarunk bizonytalanok lenni. Jó lenne, ha megoldódnának a pénzügyi problémáink. Ebből azonban nem következik automatikusan az, amit szeretnénk. Lehet, hogy tudunk tenni a szorongásunk ellen, és most már nem szorongunk majd, hanem ingerültek leszünk. Tudunk bizonytalanból haragossá és felelősséghárítóvá válni, de nem biztos, hogy ezt keressük. Véget érhetnek a pénzügyi gondjaink azon az áron, hogy heti hat nap 12-14 órát dolgozunk. Biztos erre vágyunk? Valami több kell tehát annál, hogy eltervezzük, mit nem szeretnénk. Mégpedig a következő: amit szeretnénk.

Egy remek könyvet olvastam a rossz szokások abbahagyásáról, amiben a következőt írta a szerző: nem elég, ha le akarsz szokni a dohányzásról. Azzal sokan próbálkoznak. Annak következtében, hogy csak azt tudják, mit nem akarnak, átszoknak az evésre, és a súlyuk gyarapodni kezd. Ez nem tetszik nekik, ezért úgy döntenek, mégsem volt olyan jó ötlet ez az egész. Inkább visszaszoknak a dohányzásra, mert addig legalább súlyproblémáik nem voltak. A legrosszabb esetben a dohányzás mellett a túlzott evés is megmarad, amitől borzasztóan érzik magukat.
Tehát az első lépés az, hogy állító módban megfogalmazzuk, mi az, amit igazán szeretnénk.

Szeretnéd boldognak érezni magad? Azt szeretnéd, hogy mindenre legyen pénzed, amire vágysz? Arra adod a fejed mostantól, hogy az egészség útjára lépsz és változtatsz a mindennapi szokásaidon ennek érdekében? Bármi is legyen az, amit megfogalmaztál magadnak, legyen vonzó a számodra. Akarj vele foglalkozni. Érezd, hogy ez tényleg fontos. Ha ez megvan, gratulálok, már úton is vagy!

A második lépés: tudd, miért akarod ezt a célt elérni!

Coachingbeszélgetéseim során sokszor a jelenleginél több jövedelem megszerzése a téma. Mikor megkérdezem az ügyfeleimet, elégedettek-e a keresetükkel, a legtöbben azt mondják, nem igazán. Szeretnének másfélszer-kétszer ennyit keresni. Megkérdezem tőlük, miért olyan fontos ez a számukra. A leggyakrabban olyan válaszokat kapok, mint:

• Akkor több pénzem maradna szórakozni
• Tudnék félretenni valamennyit
• Többet kirándulhatnék
• Új bútorokat vehetnék a házba

Mikor arról kérdezem őket, miért szeretnék ezeket a dolgokat, akkor csak néznek rám furán. Miért szeretnék? Hát csak! Jó lenne, ha ezeket megtehetnék. Szeretnék ezeket megtenni, megvenni.

A helyzet az, hogy kevesen tennének többlet energiát abba, ami csak jó lenne. Nem csoda tehát, hogy bár több jövedelemre vágynak, mégsem tesznek érte. Annak, hogy valami jó lenne, kevés ereje van.

Egy jobb módszert szeretnék mutatni neked – sőt lehet, már találkoztál is vele. A húsz miért módszerét.

Ha tudod azt, miért akarsz valamit, akkor hajlandó leszel tenni érte. És honnan fogod ezt tudni? Onnan, hogy tudatosítod magadban! Egy remek tudatosítási módszer az, ha fogunk egy papírlapot, és a tetejére felírjuk azt, amit igazán szeretnénk. Alá felsoroljuk, mi az a húsz dolog, ami miatt igazán fontos számunkra, hogy elérjük ezt a bizonyos dolgot. Ahogy gondolkodunk, ötletelünk, a húsz miért egyike biztosan olyan dolog lesz, ami fontos számunkra annyira, hogy nekivágjunk a célunk megvalósításának.

Neked mi a húsz miérted?

Egy remek könyvet olvastam a rossz szokások abbahagyásáról, amiben a következőt írta a szerző: nem elég, ha le akarsz szokni a dohányzásról. Azzal sokan próbálkoznak. Annak következtében, hogy csak azt tudják, mit nem akarnak, átszoknak az evésre, és a súlyuk gyarapodni kezd. Ez nem tetszik nekik, ezért úgy döntenek, mégsem volt olyan jó ötlet ez az egész. Inkább visszaszoknak a dohányzásra, mert addig legalább súlyproblémáik nem voltak. A legrosszabb esetben a dohányzás mellett a túlzott evés is megmarad, amitől borzasztóan érzik magukat.
A harmadik lépés: a terv kidolgozása.

Sokan követjük el azt a hibát, hogy a terv kidolgozásával kezdjük. Úgy pedig nehéz jó tervet felvázolni, ha nem is vagyunk igazán motiváltak abban, hogy megvalósítsuk. Kizárólag az első két lépés elvégzése után térj át erre a pontra. Ezzel biztosítani fogod azt, hogy a terved nem csak jól néz ki, de valóban azt a célt szolgálja, amit igazán szeretnél. Támogat majd téged abban, hogy meghatározd, mi a végcél, és mi az az első, második, harmadik lépés, ami ennek az eléréséhez vezet.

A terved legyen olyan, amire bármikor ránézve látod, hol tartasz a megvalósításban. Szerepeljen benne, milyen feladataid lesznek, kiket kell felkeresned, milyen jellegű segítséget kell kérned, milyen könyveket kell elolvasnod vagy tréningeken részt venned. Engedd szabadjára a képzeleted. Ha úgy érzed, fogalmad sincs, hogyan lehetne megvalósítani a célod, akkor kérdezd meg magadtól: mi lenne, ha tudnám? Milyen terveket készítenék akkor, ha pontosan látnám előre, hogyan érhetem el a célom? Az agyad egy pillanat alatt lerombolja a falait és gondolkodni kezd. Figyelj rá és jegyzetelj!

A terved nem kell, hogy tökéletes legyen. Útközben is módosíthatod és átírhatod. A lényege az, hogy cselekvésre ösztönözzön azáltal, hogy látod magad előtt a kívánt célod felé vezető utat. A három lépés megtételének hatására pedig élvezd azt az érzést, hogy jó kedvvel és pozitív hozzáállással szárnyalsz a célod felé.

Keress bizalommal!

Keresed a miértjeid? A terv elkészítése nehézségekbe ütközik? Írj bátran, és segítek abban, hogy az életedet legjobban támogató célokat tudd megfogalmazni!